ژیان با شکل و مدل جدید: ژیان، خودروی خاطرهانگیز دهههای گذشته، با چهرهای تازه و طراحی کاملاً مدرن به دنیای خودرو بازگشته است. در ادامه با تصویری جدید از ژیان با شکل و مدل جدید همراه باشید.
ژیان با شکل و مدل جدید
مدل جدید این خودروی نمادین فرانسوی که با حفظ شمایل کلاسیک خود بازطراحی شده، ترکیبی هوشمندانه از نوستالژی و تکنولوژی روز را ارائه میدهد. خودرویی که زمانی بهعنوان یک گزینه اقتصادی و ساده شناخته میشد، حالا با رینگهای اسپرت، چراغهای LED، سانروف پانوراما، و تریم داخلی ارتقاءیافته، نگاهها را به خود جلب کرده است.
سیتروئن قصد دارد با حفظ ظاهر ساده و دوستداشتنی (مثل سقف پارچهای و فرم گرد)، آن را با استانداردهای امروزی سازگار کند.
این نسخهی بازطراحیشده، که شباهت بسیاری به نسل کلاسیک ژیان دارد، اما با الهام از زبان طراحی مدرن سیتروئن، نشاندهندهی احیای دوبارهی یک اسطوره است؛ خودرویی که در ذهن بسیاری با خاطرات سفرهای جادهای، زندگی روستایی و سادگی شیرین گذشته گره خورده است.
درباره ژیان
سیتروئن ژیان (به فرانسوی: Citroën Dyane) یک خودروی سوپرمینی/اقتصادی است که از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۳ توسط سیتروئن تولید و مونتاژ آن در ایران، پرتغال، آرژانتین، یوگسلاوی (اسلوونی) و بلژیک انجام میشد.
این خودرو بر پایه مدل مشهور سیتروئن ۲CV بوده و ۱٫۹ میلیون دستگاه از آن تولید شدهاست.
سیتروئن دایان پاسخ سیتروئن به مدل رنو 4CV بود که از اتاق مدرن تری نسبت به سیتروئن 2CV بهره میبرد. سیتروئن دایان یا ژیان یکی از معدود سیتروئنهایی بود که طراحی بدنه آن توسط خود سیتروئن صورت نگرفت و طراحی آن به شرکت پنهار سپرده شد. هدف تولید دایان همانند 2CV ساخت خودرویی متناسب با شهرها و نیازهای خانواده و با حداقل قیمت و هزینه نگهداری بود.
تولید خانواده سیتروئن 2cv از سال ۱۹۴۸ آغاز و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمتهای فنی آن ایجاد شد که باعث ادامه روند تولید آن و عرضه در مدلهای گوناگون گشت که دایان یا همان ژیان نیز یکی از آنهاست.
این خودرو اولین بار در اتوشوی پاریس ۱۹۴۸ رونمایی شده و گفته میشود تا سال ۱۹۹۰ که در مدلهای مختلفی که تولید کرده حدود ۵میلیون دستگاه فروش داشتهاست.
از مدلهای آن میتوان dyane, Ami, Mehari و یک نسخه اِستیشِن با نام سیتروئن آکادیان را نام برد این خودرو حتی مدل ۴wd هم داشته که به اسم ۲CV Sahara تولید شدهاست. مدل مهاری نیز به عنوان یک خودرو اسپرت آفرود مناسب برای سفرهای تفریحی به صورت نسخه ۲ دیفرانسیل قابل سفارش بود که از ترمزهای دیسکی در چهار چرخ سود میبرد. مدل موجود در ایران Dyane است که در طول دهه ۷۰ میلادی تولید میشد.
محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است. این اتومبیل مانند cv۲ از موتور دو سیلندری که توسط هوا خنک میشود بهره میبرد. موتور این اتومبیل در ابتدا همانند cv۲ از حجم ۴۳۵ سی سی برخوردار بود اما در ادامه تولید آن حجم موتور به ۶۰۲ سی سی افزایش یافت که موجب تولید قدرت و سرعت بیشتر اتومبیل شد.
گفته میشود که در آن زمان مجموعاً ۵ میلیون دستگاه از مدلهای مختلف ژیان در جهان تولید شدهاست.