فضای مجازی ایران این روزها شاهد یکی از جنجالیترین بحثهای خود است. آیسان اسلامی، چهرهی رسانهای و مجری، با اظهارنظری تلویحی از ورزشکاران دوومیدانی متجاوز ایرانی در کرهجنوبی حمایت کرد، اما این موضعگیری به جای تحسین، با موجی از انتقادات تند مواجه شد. مخالفان اصلی او، فعالان حقوق زنان بودند که سخنانش را نشانهای از تفکرات مردسالارانه دانستند. واکنش آیسان به این پرونده، بخشی از الگوی رفتاری همیشگی او بود که با جسارت و گاه رکیکی و بیپروایی همراه است.
با این حال، این بار حاشیهها از حد معمول فراتر رفت و ماجرا به همینجا ختم نشد. تعداد فالوورهای آیسان اسلامی به موضوعی بحثبرانگیز تبدیل شد. برخی کاهش فالوورهایش را نشانهی افول محبوبیت او میدانند، در حالی که آمارها حاکی از افزایش مختصر فالوورهای اوست. این تناقض، بحثها را داغتر کرده است. از سوی دیگر، برخی کاربران فالو کردن او را صرفاً یک سرگرمی میدانند و نه حمایت سیاسی یا اجتماعی.
در این میان، حتی مسیح علینژاد هم وارد میدان شد و با یک کریخوانی به زبان مازندرانی، این جنجال را به سطح جدیدی از ابتذال کشاند. اما پرسش اصلی اینجاست: چرا یک اظهارنظر ساده به چنین بحرانی تبدیل شد؟ آیا این جنجال نشاندهندهی شکاف عمیقتر در جامعه است؟
جنجال بزرگ آیسان اسلامی
ابوالفضل امانالله، روزنامهنگار و عکاس ورزشی، در اینستاگرام خود موضع تندی علیه آیسان اسلامی گرفت و نوشت:
«علیالحساب ۴۳ نفر از کسانی که برخی از آنان را سالها دنبال میکردم و از ورزشکاران، همکاران، دوستان قدیمی و… بودند اما آیسان اسلامی را فالو میکنند، آنفالو کردم تا بعد… هر یک از باقی دوستان هم که با عقایدم راجع به این موضوع مشکلی دارند یا متوجه حرفهایم نمیشوند و به هر شکل صحبتهایم آزارشان میدهد، اعم از ورزشکار و هنرمند و غیره، حتماً میتوانند با توجه به اختیاری که بر صفحه خود و انتخاب دوستانشان دارند، بنده را مانند آن حدود ۱۰۰۰ نفری که در این مدت آنفالو کردهاند، آنفالو کنند و من هیچ ناراحتی از این موضوع نخواهم داشت.»
اما نیما نوربخش، روزنامهنگار دیگر، نگاه متفاوتی داشت:
«روشنفکرنماهای فارسیزبان مقیم اینستاگرام که شعار میدهند “زنده باد مخالف من” ولی برای هر کسی که مثل خودشان فکر نکند پاپوش درست میکنند، باز هم شکست خوردند. آنها که کمپین بسیار سنگینی را با پشتوانه برخی خبرنگاران و فعالان سیاسی خارج از کشور برای آنفالو کردن این جوان از همه جا بیخبر راه انداختند، دو روز نشده دیدند نه تنها کسی او را آنفالو نکرد، بلکه فالوورهایش حدود ۱۶۰ هزار نفر بیشتر هم شد و باز هم بیشتر میشود. والله که خودم هم با خیلی از حرفهای آیسان مخالفم، ولی با این جنگ شما مخالفتر…»
تحلیل یک تراژدی اجتماعی
رضا صائمی، روزنامهنگار، در تحلیل خود از این ماجرا نوشت:
«جدالهای جنجالی آیسان اسلامی و مسیح علینژاد که این روزها در شبکههای اجتماعی وایرال شده، تراژدی یک ویرانی است. تراژدی سقوط در سطحینگری و سفلهپروری. مهم نیست که حق با کدام است و کدامیک درست یا درستتر میگوید؛ آنچه مهم و البته موجب تالم است، این است که این دو به مراجع فکری و اجتماعی جامعه تبدیل شدهاند و معیار و محک افکار عمومی برای فهم و تحلیل رخدادهای اجتماعی قرار گرفتهاند. در جامعهای که نخبگان به رخوت اجباری دچار شده و فرهیختگان به عزلت و غربت گریخته یا بیصدا شدهاند، هیاهوی پخمگان بر سر راستی و ناراستی به نماد و نمود کنشگری تبدیل میشود. یکی خود را با این میزان و موزون میکند، یکی خود را با آن، تا اندیشه و اندیشیدن در بازی لمپنیسم-پوپولیسم به دوگانهای مبتذل تنزل یابد. برخی چنان این مناقشه قشرینگر را جدی گرفتهاند که گویی فروید و فوکو به مناظره نشستهاند! مهم نیست در این نبرد سخیف کدام پیروز است، که خود این رویداد، روایتی از باخت فرهنگی و فرهیختگی در جامعه ماست!»
آیسان اسلامی: نماد “مَچو”یسم در جامعه مردسالار؟
رسول اسدزاده در نقدی تند به آیسان اسلامی نوشت:
«کلمه Macho یا Machiso یک اصطلاح اسپانیایی است که معادل آن در فارسی میشود “شاهِ نر”. این رفتار در مردان میتواند دارای درجات مختلفی از احساس مردانگی فرد تا مردسالاری و پدرسالاریِ اجتماعی را در برگیرد. آیسان اسلامی به نظر من یک مثال ابتدایی و معیار برای این اصطلاح است. سخنان این شخص نه یک نظر شخصی، که بیانگرِ یک جهانبینی و طرز فکر است. طرز فکری که هنوز و در سال ۲۰۲۵ این اتفاقات را یک دستاورد و حقّ مسلم برای مردان میداند. طرز فکری که انگار در قرن بیستم گیر کرده. او هنوز درگیر مفهومی است که فقط باید به دخترهای قبیله و در مقیاس بزرگتر، برای دختران شهر و کشورِ خویش برانگیخته شود. در قاموس او، دخترِ کشورِ بیگانه چیزی مثل غنیمت جنگی است. برای او تجاوز نامیدنِ یک رابطه نامطلوب قابل هضم و باور نیست. طرز فکری که باید عقبافتادنش از روح زمانه در قرن حاضر را هر چه زودتر جبران کند.»

آیسان اسلامی کیست؟
آیسان اسلامی چلندر، متولد ۲۶ دی ۱۳۶۶ (یا ۱۳۶۷) در روستای چلندرِ نوشهر، یکی از چهرههای جنجالی اینستاگرام است. او که اکنون در هیوستونِ تگزاس زندگی میکند، با نمایش زندگی لاکچری، خرید و فروش خودروهای گرانقیمت، و مدیریت شرکت املاک “چلندر هوم” شناخته میشود. آیسان با قدی بلند و علاقهی شدید به بدنسازی، شخصیتی پرحاشیه دارد. او با لهجهی شمالی و گاهی استفاده از الفاظ تند در محتوایش، لقب طنز “پسر شاه” را برای خود انتخاب کرده، اما تأکید دارد که هیچ ارتباطی با خاندان پهلوی ندارد.
جنجالهای آیسان اسلامی
یکی از بزرگترین حواشی آیسان، فحاشیهای او به بلاگرهای زن مانند سیمین پورمهر بود که واکنشهای تندی در فضای مجازی به دنبال داشت. او همچنین با اظهارنظرهای بحثبرانگیز دربارهی متهمان پروندهی تجاوز در تیم ملی دو و میدانی، موجی از انتقادها را علیه خودش به راه انداخت.
در فروردین ۱۴۰۴، پدر آیسان توسط یک گروه مسلح ربوده شد. گروگانگیران درخواست ۱۰۰ میلیارد تومان رمزارز کردند، اما پس از پنج روز، پلیس او را نجات داد. همچنین آیسان در گذشته اعتراف کرده بود که در کودکی مواد مخدر مصرف میکرده، اما بعدها آن را ترک کرده است.
مرگ مادرش هم یکی از وقایع تلخ زندگی او بود. آیسان به دنبال این اتفاق، از فالوورهایش خواست به او تسلیت نگویند و برای چند روز فعالیت اینستاگرامیاش را متوقف کرد.
سبک زندگی و فعالیتهای مجازی
آیسان اسلامی با نمایش ماشینهای میلیونی، سفرهای لوکس، و تمرینات بدنسازی، زندگی پرزرقوبرق خود را در اینستاگرام به نمایش میگذارد. او ادعا میکند که برخلاف بسیاری از سلبریتیها، زندگی واقعیاش را نشان میدهد، اما همین صراحت گاهی باعث جنجالهای اخلاقی شده است. علاوه بر این، او وارد دنیای موسیقی هم شده و با آهنگهایی مثل “پسر شاه” تحت مدیریت رادیو جوان فعالیت میکند.
با وجود محبوبیت میان برخی از طرفداران، آیسان اسلامی بهدلیل رفتارهای جنجالی و اظهارنظرهایش، همواره مورد بحث و انتقاد بوده است.
لطفا نظرات خود درباره این خبر را از طریق بخش “دیدگاه” با ما و خوانندگان محترم مجله اینترنتی ناجی بلاگ به اشتراک بگذارید.
نوشته جنجال بزرگ آیسان اسلامی: حمایت از ورزشکاران متهم به تجاوز ایرانی + بیوگرافی آیسان اسلامی اولین بار در ناجی بلاگ. پدیدار شد.