عملیات اجرایی طرح قطار سریع السیر اصفهان - تهران از سرگرفته می شود-نکات ارایشی - نکات ارایشی

عملیات اجرایی طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران از سرگرفته می شود-نکات ارایشی

تکمیل طرح قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران یکی از برنامه‌های مهم ریلی استان اصفهان است که اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای آن در نظر گرفته شده است. این پروژه ۴۲۲ کیلومتر خط ریلی دارد که حدود ۳۰۰ کیلومتر آن در استان اصفهان است.

معاون اول رئیس جمهوری ۱۲ تیر سال گذشته در جمع نمایندگان اصفهان در مجلس احداث و راه اندازی قطار سریع السیر تهران – اصفهان را جزو طرح‌های اولویت دار کشور ارزیابی کرد و گفت: ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار منابع لازم این طرح از طریق فاینانس تهیه شده است و این طرح با رعایت ضوابط مهندسی در دولت دوازدهم تکمیل خواهد شد.

با اینحال عملیات اجرایی این طرح به دلیل تغییرات مدیریتی متوقف شده و به همین دلیل شرکت چینی از پرداخت اعتبار تخصیص یافته به آن تا حل مشکل خودداری کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان روز سه شنبه در این باره به ایرنا گفت: طرح قطار سریع السیر اصفهان – قم – تهران با اعتبار ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یوآن (واحد پول چین) فایناس شده است. ((فاینانس به تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه‌ها و خرید تجهیزات طرح‌های تولیدی (سرمایه‌ای) و هم‌چنین خدمات فنی و مهندسی پروژه‌ها با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان‌مدت و وفق قراردادهای مالی منعقده با اعتباردهندگان خارجی اطلاق می‌شود.))

حجت الله غلامی تصریح کرد: متأسفانه یک تغییر در ساختار وزارتخانه راه و شهرسازی موجب توقف عملیات اجرایی این طرح شد زیرا با این تغییر مجری طرح را از شرکت راه آهن به شرکت زیرساخت حمل و نقل کشور منتقل کردند.

وی اظهار داشت: طرف چینی، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را برای پرداخت اعتباراتی که از طریق فایناس تأمین اعتبار شده بود می‌شناخت و در پی تغییرات به وجود آمده هزینه کردن برای طرح یاد شده دچار مشکل شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: برای حل مشکل یاد شده دو هفته قبل جلساتی را در تهران با وزیر و مسئولان وزارت راه و شهرسازی برگزار کردیم و در نهایت با توجه به مکاتبات زیادی که این وزارتخانه با هیأت دولت انجام داد توانست مجوزی را به دست آورد که مجری طرح قطار سریع الیسر اصفهان – قم – تهران همچنان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران باقی بماند و نمایندگی آن به شرکت زیر ساخت تفویض شود.

وی اضافه کرد: با این راهبرد، مقرر شد اجرای طرح یاد شده طبق روال قبل ادامه یابد و در بازدیدی که هفته جاری به اتفاق استاندار اصفهان و وزیر راه و شهرسازی از محور این طرح خواهیم داشت، مشکلات مسیر بررسی و تصمیم‌های لازم اتخاذ خواهد شد.

غلامی با بیان اینکه مدیریت استان برای از سرگیری هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی طرح قطار سریع السیر اصفهان – قم – تهران در تلاش است، ابراز امیدواری کرد: تا سه ماه آینده عملیات اجرایی این طرح به روال قبل بازگردد و بار دیگر پیمانکارانی که در سه جبهه کاری مشغول فعالیت بودند، کار خود را از سر گیرند.

۶۰۲۶/‏/ ‏ ۲۰۹۳

مطالب مشابه با این مطلب



کد آمار